AB Test en basit anlatımıyla A objesi ile B objesinin karşılaştırılmasını ifade ediyor. Temel amacı, kullanıcılar üzerinde ikili karşılaştırma yapıp en fazla dönüşümün hangisi olduğu belirleyip o şekilde işleyişimizi şekillendirmek. Şuan için ülkemiz de yaygın bir şekilde kullanılıyor diyemesekte diğer Dünya ülkelerinde oldukça yaygın bir şekilde kullanılmaktadır. Çünkü kullanıcıların davranışlarını ve tercihlerini izleyip sistemi ona göre yapılandırmak çok önemli bir konudur.

AB Test ‘i Örnekleyerek Anlatmak Gerekirse

Örneğin bir e-ticaret sitesinin 1 milyon aktif aday kullanıcı sayısı var diyelim. Mevcut hali ile bir alışveriş yapmak için konumlandırılan satın al butonu ürün bilgilerinin altında. Kullanıcıların %5 ‘ine butonun altta olan versiyonunu, %5 ‘ine butonun üstte olan versiyonunu gösteriyorsunuz. Testin sonuçlarına baktığınızda en fazla tıklama dönüşümünü hangi örnekten alıyorsanız o uygulama kazanmış demektir.

Peki Test Edilmesi Gereken Bölümler Neler?

Site içerisinde belirli aksiyonlar içeren alanlar var. Özellikle bu alanlar üzerinde AB Test gerçekleştirmemiz çok daha verimli sonuçlar almamızı sağlayacaktır. Bunlar neler?

Aksiyon içeren cümleler, butonlar, (call to action)

Kullanıcıyı yönlendiren butonlar, metinler önemli. Kullanıcıya hitap ettiğiniz dili iyi test etmelisiniz.

Dönüşüm için önem arz eden butonların renkleri

Renkler; web sitelerinde ki ziyaretçilerin dikkatini çekme ve onları istenilen yöne doğru yönlendirme konusunda büyük önem taşıyorlar. Renkleri doğru belirlemek çok önemlidir.

Bu butonlar içerisinde yazan aksiyon cümleleri

CTA’lar yani kullanıcıyı harekete geçiren mesajlar ziyaretçileri sona ulaştırmak için kullandığımız tabelalardır. O yüzden dikkat çekici bir hitapta bulunun ve dönüşümü arttırın.

Başlık ve açıklama hiyerarşisi, dizilimi

Başlık ve spotların konumları, ebatları ve fontları önemli, onları doğru belirlemek için AB test yapın.

Form alanlarının uzunlukları, zorunlu alanlar

Uzun ve karmaşık form alanları kullanıcıyı kaçıran şeylerin başında geliyor. Form alanlarını sadeleştirin, alanları azaltın ve test edin. Etkisini göreceksiniz.

Görsel kullanımları, konumlandırmaları

Site/landing de belirli alanlarda kullandığınız görselin yansıttığı his, o anki vermek istediği duygu ya da görselin konumlandırılması önemli. En doğrusunu belirlemek için bir kaç test yapın.

Ürün fiyatlandırması, şekli ve konumu

Özellikle e-ticaret platformlarında ürünün fiyat, başlık ve görseller üçlemesini doğru yerleştirmek geri dönüşleri fazlasıyla etkiliyor. Fiyat yüksek olsa da onu cazip hale getirip sunarsanız geri dönüşler kesinlikle artacaktır.

AB Testlerini Kademeli Olarak Uygulayın

Eğer AB Testleri yapacaksanız uygulayacağınız değişikleri kademeli olarak yapıp tek tek test etmeniz daha verimli olup kullanıcılar üzerinde dönüşümü etkileyen noktanın ne olduğunu daha kolay öğrenebilirsiniz. Mesela bir kayıt formumuz var. Kayıt formunda doldurma alanlarını minimize ettiniz, form alanının başlığını değişiştirdiniz, kayıt ol butonu için renk ve text değişikliği yaptınız. Bunların hepsini bir anda değiştirip kullanıcıya sunmanız dönüşümün hangi noktadan arttığını/azaldığını anlamanıza engel olacaktır. Önce form alanında doldurulacak yerlerin sayısını azaltıp bir test yapın. Daha sonra başlığı değiştirip bir test, buton rengini değiştirip bir test, butonun metnini değiştirip bir test yapın ve böylece kullanıcıların davranışlarından hareketle hangi testin en iyi olduğunu bulabileceksiniz.

Ziyaretçiler aslında sizin tanımadığı fakat sürekli iletişimde olduğunuz bir topluluktur. Bundan ötürü onları gözlemlemeniz, anlamanız, onların dikkatini çeken noktaları öğrenip onun karşısına  o şekilde çıkmanız gerekmektedir. Ancak bu aşamadan sonra ondan beklentilerimizi en üst düzeye çıkartabiliriz.

Peki Nasıl Yapılıyor Bu Testler

Bu testleri yapmak için bazı araçlar var. Ancak benim bildiğim Google Website Optimizer haricindekiler ücretli araçlar.

Test Yaptığınız Kitle Önemli

Testleri sürekli sayfalarını ziyaret eden kullanıcılar üzerinde değil de yeni gelen ziyaretçiler üzerinde yapmanız daha faydalı olacaktır. Yapacağınız değişikliklerden ne gibi dönüşüm alacağınızı öğrenmek için yeni kullanıcılarınızı değerlendirin. Sonuçta bir deneme yanılma yöntemi uyguluyorsunuz. Bunu sürekli aynı üyeleriniz ile değil sisteme yeni katılmış üyeleriniz içerisinde bölüştürerek yapmanız daha faydalı olacaktır.