Pazarlama süreçlerinde önemli olan iki konu bulunmakta olup; bunlar ürün ve müşteridir. İki konunun birbirini etkileyerek satın alma sürecinin gerçekleştirilmesi işlemine pazarlama faaliyeti denilmektedir. Pazarlama faaliyetlerinde ise en önemli odak nokta hedef kitledir.

Bir şirket için pazarlama faaliyetleri sürecinde en önemli konulardan birisi de hedef kitlenin belirlenmesi sürecidir. Genel olarak şirketlere hedef kitleniz kimdir diye sorulduğunda verilen cevap herkes olmaktadır. Bu cevap verilen en yanlış cevaplardan birisidir. Çünkü marka ya da şirketler herkese hitap etmemektedir. Bu cevapla yapılan her pazarlama stratejisi başarısız sonuç vermeye mahkumdur.

Hedef kitle seçiminin başarılı bir şekilde yapılabilmesi için bazı sorulara net ve doğru cevaplar verilmesi gerekmekte olup; cevaplar sonrasında doğru hedef kitle analizi de yapılmış olacaktır.

 

Hedef Kitle Nedir?

Hedef kitle satın alma eğilimi göstermesi istenen kişi ya da gruplara denilmektedir.

 

Satılan Ürün Özellikleri ve Ürünlerin Kimler Tarafından Satın Alındığıyla İlgili Bilgiler

  1. Ürünü satın alan kişilerin yaş aralığı hakkında bilgi
  2. Cinsiyet
  3. Gelir seviyesi ortalaması hakkında bilgi
  4. Eğitim seviyesi hakkında genel bilgi
  5. Medeni Durum
  6. Hedef kitlenin beğenileri hakkında bilgi
  7. Hedef kitlenin hangi mecraları kullandığıyla ilgili genel bilgi

 

Rakip Analizi

Sektörde yer alan rakiplerin belirlenmesi ve rakiplerin yaptığı her hareketin incelenmesi büyük önem arz etmektedir.

 

  1. Rakipler mecra kullanımları nelerdir?

 

  1. Reklam ve paylaşım içerikleri nedir?

 

  1. Arama motorlarında reklam verilen reklamlar nelerdir?

Hedef Kitleyi Oluşturan Gruplar Hakkında Genel Bilgi

  1. Medya
  2. Rakipler
  3. Hizmet & Hammadde Sağlayanlar
  4. Yatırımcılar
  5. Çalışanlar
  6. Bayiler

 

Hedef Kitle Analizi Hakkında İzlenmesi Gereken Adımlar

Hedef kitle analizi süreç işleminin tamamlanması için birtakım adımların izlenmesi gerekmektedir.

 

  1. Tüketicilerin segmentlere ayrılması

Yeni bir firma kurulduğunda ya da ürün çıkartıldığında tüketicilerin ve potansiyel tüketicilerin bazı noktalara göre kategorize edilmesi gerektiğidir.

 

  1. Hedef kitlenin belirlenme süreci

Ortaya çıkan kategorilerin ve şirketin faaliyet alanlarının göz önünde bulundurularak değerlendirilmesi gerekmektedir.

 

  1. Hedef Kitle ve gözlem

Hedef kitlenin yakından incelenerek gözlem altına alınması gerekmektedir. Bu süreçte hedef kitle takip altına alınarak yüz yüze görüşmeler yapılması sağlanmalıdır. Böylece hedef kitlenin beğenileri, tavırları, tutumları ve talepleri hakkında bir takım ön görüler geliştirilmesinde dikkat edilmelidir.

 

  1. Konseptin oluşturulması

Belirlenen hedef kitlenin özelliklerine, tercihlerine ve beğenilerine göre piyasaya çıkartılacak ürünün ya da hizmetin konseptinin oluşturulması gerekmektedir. Hazırlanması planlanan konsept ürünün üretim ve dizayn aşamasından satış sonrası hizmetlerine kadar düşünülerek hazırlanmalıdır.